ELECTRISCHE MOTO'S EN SCOOTERS

Mobiliteit wordt al langer hoe meer een moeilijk en duur verhaal, zowel privé als professioneel.
File, torenhoge brandstof- en onderhoudskosten, belastingen, parkeerproblemen, milieu-impact enz.

Voor veel dagdagelijks lokaal en regionaal verkeer bestaat er nochtans een zeer interessant alternatief namelijk elektrische mobiliteit en dan meer speciaal de elektrische scooter en moto-scooter.

Ongevoelig voor file, uiterst lage energie en onderhoudskosten, fiscaal interessant, geen parkeerproblemen, stil en milieuvriendelijk.

Om u in deze nieuwe technologie te introduceren en u te laten proeven van de mogelijkheden maken wij met u graag een afspraak (tel 015 42 11 38). U vindt in ons aanbod alle gerenommeerde merken: Brammo, e-Max, EVT, Floretti, Gepida, Govecs, Sym, Peugeot, Tomos, Vectrix, Zero

U is van harte welkom!

VECTRIX: INLEIDING

Milieuzorg is een vanzelf-sprekendheid voor ACTIVE PITS, al jaren maakt dit deel uit van onze bedrijfsfilosofie. Inderdaad hanteert ACTIVE PITS sinds twee decennia een aantal vrijwillig opgelegde milieunormen, die de wettelijke bepalingen ruimschoots overstijgen.

Zo worden al onze afvalwaters gereinigd via een biologisch water-zuiveringstation, op basis van geselecteerde plantculturen.

Bovendien gebruiken wij voor al onze spoel- en reinigingsactiviteiten regenwater. Er wordt gewaakt over het gebruik van uiterst milieuvriendelijke zepen en reinigingsmiddelen, zelfs onze poetsdoeken maken deel uit van een gesloten milieukring. Binnen ACTIVE PITS bestaat er een speciaal uitgebouwde locatie voor een zeer selectieve afvalstoffensortering. Verder is in ruime mate geïnvesteerd in energiearme verlichting en perslucht, tevens wordt ons elektriciteitsverbruik ondersteund door fotovoltaïsche zonnecellen. Tenslotte worden op korte termijn thermische zonnepanelen in ons investeringsbudget voorzien. De verkoop van elektrisch aangedreven voertuigen sluit dus naadloos aan bij onze bedrijfsfilosofie. Vandaar dat wij sinds een aantal jaren het elektrische scootergamma van EVT in ons gamma voeren en sinds 2008 ook de moto-scooter VECTRIX.
VECTRIX: CONCEPT

De VECTRIX is een hoogtechnologische elektrische scooter met het prestatieniveau van een 125/250 cc motor. In oorspong ontstaan in de USA is het concept doorontwikkelt in Europa. Dat merk je o.m. aan het opvallend aantal Europese componenten in het rijwielgedeelte:

  • voorvork van MARZOCCHI
  • wielen van GRIMECA
  • schokdempers van SACHS
  • remmen van BREMBO

De motor is geïntegreerd in het achterwiel, wat maakt dat er geen afzonderlijke eindaandrijving wordt gebruikt (geen ketting, geen riem, geen cardan, ...).
De energieopslag wordt verzorgd door nikkel/metaalhydride (NIMH) of lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4), afhankelijk van het type Vectrix:

  • VX1: NIMH, 3.7Kwh
  • VX1Li: LiFePO4, 30Ah
  • VX1 Li+: LiFePO4, 42Ah

Zij zorgen voor een bronspanning van 125 VDC.

De motor is een borstelloze EC gelijkstroommotor met een continue beschikbaar vermogen van 3,8 kW en een piekvermogen van 21 kW. Het voertuig vertoont alle kenmerken van een hoogkwalitatief product, zowel naar ontwerp als naar uitvoering.

VECTRIX: VERBRUIKSKOSTEN

De VECTRIX scoort onovertrefbaar inzake milieuvriendelijkheid, energie-, verbruik- en onderhoudskosten. De verbruikkosten aan elektriciteit liggen bij een beschaafde rijstijl op ongeveer € 1,20/100 km bij dagtarief, bij nachttarief wordt dit gereduceerd tot amper € 0,6/100 km!

VECTRIX: GEBRUIKS- EN ONDERHOUDKOSTEN

Qua onderhoud is er bij VECTRIX geen sprake van motorolie, koelvloeistof, oliefilter, luchtfilter, bougies, kleppenstellen, ketting, kettingwielen, riemen, enz.. De enige slijtagegevoelige onderdelen zijn banden en remblokken. Dit alles maakt dat het VECTRIX onderhoud zowel naar wisselstukken als naar gepresteerde werkuren bijzonder goed scoort.

VECTRIX: GEBRUIK

De VECTRIX voelt zich vooral thuis in zonaal en kort regionaal verkeer en is vrijwel ongevoelig voor file- en parkeerproblemen. Stukje autosnelweg meepikken kan, maar dan best aan een matige snelheid van ongeveer 80 km/u. Hij kan duidelijk sneller nl. 110 km/u maar aan deze snelheid wordt de actieradius duidelijk ingeperkt. De maximum snelheid is om deze reden bewust beperkt tot 110 km/u, maar in acceleratie kan de VECTRIX voluit gaan. Dat doet hij ook, vooral de acceleratie van bv. 60 km/u naar topsnelheid is opvallend pittig te noemen. Een zwak punt bij alle elektrische voertuigen en meer speciaal bij 2-wielers is de actieradius. Dat komt in hoofdzaak omdat men het batterijpakket zowel naar volume als gewicht moet beperken. Bij een 4-wielig voertuig heeft men duidelijk meer plaats ter beschikking en het gewicht is iets minder belangrijk. Bij een 2-wielig voertuig ligt dit allemaal wat kritischer.

Precies vanwege dat eerder beperkte kilometerbereik, moet bij aankoop van de VECTRIX goed overwogen worden of het gewenste gebruik wel binnen de actieradius mogelijkheden valt. In principe mag het enkelvoudige traject nooit groter zijn dan het 80% van het kilometerbereik. In een woon-werksituatie kan men veilig 50 km oprijden, op voorwaarde dat er gebruik kan gemaakt worden van een laadpunt en er enkele uren tijd beschikbaar zijn. Een eenvoudig stopcontact van 220 VAC volstaat, hoewel er mits een aangepaste installatie ook met fotovoltaïsche energie kan geladen worden. Een lading van volledig leeg tot volledig vol duurt ongeveer 3,5 uur. Het opgenomen vermogen bedraagt dan ongeveer 5,3 kW. Vervolgens kan eventueel de laadcyclus nog afgerond worden met een controle/correctie van elke afzonderlijke batterijcel, men zou dit celbalancering kunnen noemen. Men kan ook gedeeltelijk opladen. Het gevreesde geheugeneffect van de vroegere generatie nikkel/cadmium batterijen is immers vrijwel onbestaande op de huidige generatie batterijen. Vanuit volledig ontladen toestand heeft men na 2 uur laadtijd reeds een beschikbare actieradius van ongeveer 45 km. Een opvallend verschijnsel met de actieradius, bij vrijwel alle testrijders vastgesteld, is dat men zelfs bij vertrek met een volledig opgeladen batterij beseft dat de reikwijdte eerder beperkt is en men zijn rijgedrag hierop gaat aanpassen. Iemand wist dat treffend te omschrijven: 'wanneer ik met de motor of de auto op reserve val en ik moet nog een poos rijden alvorens te kunnen tanken, dan begin ik zeer spaarzaam gas te geven'. Dat beperkt 'km-bereik gevoel' maakt dat je met de VECTRIX over het algemeen vrij ecologisch en dus spaarzaam gaat rijden. De VECTRIX beschikt over een remenergie-recuperatiesysteem. Dat wil zeggen dat men bij het afremmen op de motor (via het 'gashandel') deze afremenergie grotendeels gaat terugvoeren naar de batterijen. Dit remrecuperatiesysteem houdt in dat men bij netjes rijden, de conventionele remmen amper gaat aanspreken. Hierdoor zullen de remblokken een ongewoon lange levensduur kennen.

VECTRIX: RIJGEDRAG

Zelfs ervaren motorrijders geven toe dat de VECTRIX erg prettig rijdt en stuurt, en behoorlijk pittig accelereert. Vooral wanneer er versneld wordt vanaf 50 à 60 km/u is dit opvallend. Deze scooter laat zich haarscherp sturen. De vering en demping zit op een eerder sportief niveau, met achteraan zachtere instelmogelijkheden. Het feit dat de batterijen zeer laag en naar voor geplaatst zijn, zorgt ervoor dat de VECTRIX zijn gewicht van 234kg voor de NIMH, respectievelijk 193kg voor de Li en 209kg voor de Li+ nauwelijks laat voelen. Het remrecuperatiesysteem is werkelijk een aangenaam vertragingsalternatief. Het werkt uitermate progressief en krachtig, vandaar dat men op een nat wegdek wat voorzichtiger moet omspringen met bijkomend gebruik van de achterrem.

VECTRIX: FISCALITEIT

Betreffende belastingen, verzekeringen, enz. scoort de VECTRIX zeer bescheiden. In zijn categorie wordt er geen wegentaks geïnd en verzekeren kan voor een prikje.

VECTRIX: RIJBEWIJS

Volgens de geldende voorwaarden inzake het rijbewijs is de VECTRIX zonder meer toegankelijk voor houders van een 2-jarig rijbewijs B. Dat wil niet zeggen dat men totaal onvoorbereid een VECTRIX moet gaan besturen, een basisinitiatie motorrijden blijft, zelfs voor deze eenvoudig bestuurbare VECTRIX toch aanbevelenswaardig.

Deze basisopleiding kan gevolgd worden bij ACTIVE PITS. Hierbij starten we van basis 'nul'. Deze initiaties worden op afspraak georganiseerd, op zondagen van 9u tot 14u.

Alle basisbeginselen van het motorrijden komen aan bod:

  • bedieningen
  • rangeren
    (wandelen met het voertuig)
  • algemene en specifieke controles van het voertuig
  • kijktechniek
  • stuur- en bochtentechniek
  • remmen
  • praktijkoefeningen

Eventueel zorgt ACTIVE PITS kosteloos voor een veilige vest, helm en handschoenen. Deze initiatie kost € 75,00 (inclusief BTW).

VECTRIX: PROEFRIT

Een korte proefrit (+/- 30 min.) is mogelijk op afspraak en mits voorlegging van identiteitskaart en rijbewijs.
Langere perioden (dag, weekend, week,…) zijn ook mogelijk onder de volgende verhuurvoorwaarden : 65 €/dag, 130 €/weekend, 386€/week.
Als de huur aanleiding geeft tot aankoop binnen de 12 maanden, worden de huurkosten voor 60 % terugbetaald (op nettobedrag excl. BTW).

VECTRIX: PRIJS

Prijs van dat fraais:

  • Vectrix VX1, NIMH: € 8.900 incl. BTW en afleveringskosten
  • Vectrix VX1 Li: € 11.090 incl BTW en afleveringskosten
  • Vectrix VX1 Li+: € 12.545 incl BTW en afleveringskosten

De federale overheid een subsidie van 15% via belastingsaftrek voor deze VECTRIX. Maar zelfs zonder deze subsidie blijft het op termijn een bijzonder verstandige investering. Eigenlijk is het een investering in kostenbesparing, want vanaf de eerste kilometer begint men te besparen. Ook zéér belangrijk, uw ecologische voetafdruk wordt bijzonder klein, geen uitlaatemissie, weinig of geen afvalproducten (olie, filters, enz..) Spijtig laat deze milieu-impact zich voorlopig moeilijk in persoonlijk voordeelcijfer uitdrukken. Afhankelijk van het aantal kilometer op jaarbasis, en met welk voertuig men het vergelijk maakt, is er reeds na 3 à 4 jaar een break-even! Met als belangrijke opmerking dat men tijdens de ganse periode uiterst milieuvriendelijk heeft gereden.

VECTRIX: GARANTIE

De VECTRIX heeft een garantieperiode van 2 jaar. Wat betreft de levenduur van de NIMH batterijen engageert VECTRIX zich voor een periode van 10 jaar of 80 000 km. Dat lijkt onwaarschijnlijk veel, maar toch is deze prognose verdedigbaar. Het is algemeen aanvaard dat nikkel/metaalhydride en ook de lithium batterijen in normale gebruiksomstandigheden een redelijke capaciteit blijven behouden tot ongeveer 1700 laadcycli. Onder laadcyclus verstaat men de cyclus van volledig ontladen tot volledig geladen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat deze manier van laden zich continue in de praktijk zal voordoen. Meestal gaat het om beperkte ladingen d.w.z. van bijvoorbeeld half geladen tot volledig geladen of van bv. ¼ geladen tot ¾ geladen enz. Zelfs indien het steeds volledige cycli betreft, zou men 1700 maal de actieradius van bv. 60 kilometer kunnen behalen. Dat is 102 000 km!

VECTRIX: BESLUIT

VECTRIX geeft een nieuwe dimensie aan het begrip mobiliteit. De traditioneel inherente mobiliteitsfactoren als lucht- en geluidspolutie, brandstofkosten, files en parkeerproblemen worden bij de VECTRIX verschoven naar het niveau 'amper van toepassing'.

VECTRIX biedt dan ook meer dan louter elektrisch rijplezier, het is de basis van een nieuwe levenstijl!